De Boomgaard

Het 18de-eeuwse herenhuis in Lodewijk XIV-stijl maakt deel uit van de statige bebouwing aan de Herengracht, genoemd naar de gelijknamige Amsterdamse gracht. Het pand is maar liefst negen vensters breed en is in drie woningen opgedeeld. Nummer 22 heeft nog steeds de naam De Boomgaard. Nummer 23 kreeg de naam Klein Vechtleven en nummer 21 De Kleine Boomgaard. De brede voorgevel is geheel symmetrisch ingedeeld met een vijf vensters brede middenrisaliet. Hierin is de entree van nr. 22, die van de drie toegangen de rijkste omlijsting heeft gekregen. Typerend is de witte attiek met de mezzaninevensters die bedoeld is om het dak visueel te maskeren.

De Boomgaard heeft fraaie plafondschilderingen en stuc-plafonds. Aan de achterzijde heeft het huis een op de tuin gerichte, achtkantige kamer. Dit soort aangebouwde (koepel)kamers, die bij buitenhuizen in de Vechtstreek vaker worden aangetroffen, zijn mogelijk de voorlopers of een vervanging van de bekende theekoepels.

Begin 1700 vinden we een hofstede met de naam 'Den Bogaert' waar een zekere Abraham Salvador eigenaar van is. In 1722 koopt de Portugees-Joodse Joseph Capadoce de hofstede voor 2100 gulden. Een nieuw huis verrijst snel na de aankoop. Bij de bouw werd het complex al direct in drieën opgedeeld. Als het buitenhuis klaar is, is Capadoce weduwnaar geworden en hij gaat in het linker pand wonen. De beide andere verkoopt hij. Tot 1771 wordt De Boomgaard bewoont door Portugese Joden, zoals Abraham Teiceira de Mattos. Als het de Portugese Joden in Maarssen verboden wordt hun godsdienstoefeningen te houden, wijken zij uit naar Maarsseveen en is er mogelijk in het buitenhuis enige tijd een huissynagoge gevestigd.

In 2013 is door interviewster Renee Bink en filmer Tjebbe Venema voor het project 'Op en rond de buitenplaats' i.o.v. het Vechtsnoer een beeldportret gemaakt van De Boomgaard en de bewoners.